صفحه اصلی

ایمیل

آرشیو مطالب

طراح قالب

»» منوی اصلی
لينکهاي وبلاگ
صفحه نخست
ايميل
آرشيو مطالب
طراح قالب
موضوعات

»» آرشیو ماهانه
فروردین 1392
تیر 1391
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
اسفند 1388
اردیبهشت 1388
شهریور 1387
تیر 1387
اسفند 1386
آذر 1386
آبان 1386
شهریور 1386
مرداد 1386
تیر 1386
اردیبهشت 1386
فروردین 1386
اسفند 1385

»» لينک دوستان

»» سایت های برتر


»» امکانات

دی وی دی های آموزشی





»» آموزش اصول پایه طراحی خودرو

ابتدا از پرسپکتیو های اولیه شروع میکنیم. ما 3 نوع پرسپکتیو داریم.
1- یک نقطه ای 2- دو نقطه ای و 3- سه نقطه ای که فراخور زاویه و نوع
دیدمون از از اون موضوع یکی از آنها رو انتخاب میکنیم. ابتدا یک نقطه ای
در همه پرسپکتیو ها ما یک خط افقی داریم که به نام خط افق محسوب
میشه و تمام خطوط منشعبه از اون و از دو نقطه مشخص انشعاب میگیرن

به این نقاط نقطه گریز میگوییم.
اگه یک نقطه رو 1 بنامیم و دیگری رو 2 تداخل خطوط منشعبه از اونها که
میتونند زاویه های مختلفی هم داشته باشند، گوشه های کار ما رو تشکیل
میدهند. این خطوط رو محور های اصلی مینامیم Minor Axis و ما محورهای
دیگه ای هم داریم که اونها رو Major Axis یا محورهای غیر اصلی مینامیم که
مثلآ در این تصویر میتونه محور منصف بیضی چرخهای ما باشه و گاهآ تابعی از
محورهای اصلی کار ما نیست. کارمون رو ابتدا در یک مکعب محاطی یا بعبارتی
Bending box ترسیم میکنیم. این مکعب کمک بسیار شایانی در رسم صحیح
کار به ما میکنه.

اما در پرسپکتیو یک نقطه ای ما یک نقطه گریز داریم که تمام خطوط متشکله
ما از این نقطه خارج میشوند.

گاهآ ما هرچه به سمت بالا برویم وجه روبرویی ماهم به خودی خود وارد یک پرسپکتیو
دیگر خواهد شد و شکل ما به پرسپکتیو دو نقطه ای و گاهآ سه نقطه ای نزدیک میشود
مانند تصویر زیرین عکس بالا.

به همان صورت که گفته شد ابتدا ما مکعب مناسبمون رو ترسیم میکنیم و بعد شروع به
ترسیم خودروی مورد نظرمون در این مکعب میکنیم ، به این صورت که در تصور خودمون ما
شروع میکنیم به برش زدن از نواحی مختلف مکعب. البته نقطه یابی بصورت اصولی کمک
بسیار زیادی به ما میکنه که به اون هم در آینده پرداخته خواهد شد. به تصویر زیر دقت کنید
و شما هم برای خودتون با ترسیم مکعب مناسب اقدام به ترسیم خودرو در اون مکعب
بکنید. ابتدا برای مبتدایان بد نیست که با خودروهای گوشه تیز Hard Edge شروع کنند. ;)

با ترسیم درست و استفاده از قواعد پرسپکتیو ما میتوانیم تصاویر دقیقتر و معقول تری را
از سوژه مورد نظر در ذهنمان داشته باشیم . مثال زیر نمونه ای از طراحی یک Interior یا
فضای داخلی خودرو با شیوه پرسپکتیو دو نقطه ای است.


در یک صفحه با رعایت اصول پرسپکتیو سه عنصر مکعب، استوانه و کره را ترسیم کنید.
حال با قرار دادن یک منبع نور فرضی تاثیر نور بر اجسام رو نشون بدهید. مدیا شما میتونه
مداد باشه. به تصویر زیر توجه کنید...

ما با درنظر گرفتن محل منبع نور Light Source که در این تصویر با یک فلش مشخص است
در هر جسم 3 نوع تاثیر نوری یا روشنایی خواهیم داشت که به ترتیب عبارتند از:
1- Lightest و یا روشنترین ها
2- Mid tone یا رنگ های میانه یا سایه روشن ها
3- Dark و یا تیرگی ها
که در این تصویر با سه شماره به روشنی و کاملآ قابل دیدن میباشند. نکته مهم تطابق سایه
و نور با فرم کلی احجام هستند که بسته به نرمی و خشکی آنها میتواند تخط یا قوسدار باشد
همچنین بازتاب نور بر روی سطح زمینه در این کار یک انعکاس سایه روشن نیز در زیر کره ایجاد
کرده است. این تمرین را هم میتوانید بر روی کاغذ با مداد و یا مارکر انجام دهید.

حال یک مکعب و یک استوانه استیل را در ذهن خود تجسم کنید و بر روی کاغذ مانند شکل زیر
ترسیم کنید.

در اینجا هم ما تاثیر نور ،‌انعکاس اجسام به خودی خود و انعکاس اجسام در همدیگر را میبینیم.
همینطور سایه اجسام هم متاثر از انعکاس نور اجسام و انعکاس نور زمینه هم در جاهایی تغییر
کرده است. حال شما هم این تمرین را میتوانید با همین زاویه و در مراحل بعدی با زاویه های دیگر
و با اشیاع دیگر انجام دهید. پیش از هر چیز این را متذکر شوم که تمرین زیاد و حوصله و دقت بیشتر
شما ضامن موفقیت های آینده شما خواهد بود.

مامعمولآ در یک جسم صیقلی و یا نیمه صیقلی انعکاسی از محیط اطراف به این صورت خواهیم داشت.
مثال اون رو در یک کره به این صورت میشه نشون داد که در بالای کره انعکاسی از آسمان و یا اتمسفر
دارم Sky Reflection  or Atmosfer Reflection که بدلیل مدور بودن حجم ما در سایه روشن آسمان به
صورت مدور خواهد بود. همینطور در وسط کره نیز انعکاسی از اتفاقات دوردست در افق را خواهیم داشت
که به آن Horizon Reflection  میگویند.این قسمت از کار با رنگ تیره ترسیم میشود و در وسط این انعکاس
باریک شده و در کناره ها هم وسیع میگردد. همچنین در پایین کار هم ما یک انعکاس از زمین خواهیم داشت
که با رنگی تیره تر از رنگ آسمان ترسیم میکنیم. به انعکاس سایه کلی خود کره بر روی زمین نیز توجه کنید
که در طبیعی جلو دادن آن بی تاثیر نخواهد بود. تمرین زیر را هم انجام دهید.

تمرین های فوق را برای هفته اول انجام دهید تا به مراحل پیشرفته تر و بالاتر در هفته بعد بپردازیم.
من برای قرار دادن تمرینهایتان هم یک گالری تاپیک احداث میکنم تا در اون کاراتون را بگذارید و یا سئوال های
احتمالی رو بپرسید. ضمنا این تاپیک رو به عنوان کلاس درس بدونید، از این رو برای جلوگیری از قراردادن هرنوع
پستی در آن ، پس از آپلود شدن مطالب هفتگی قفل خواهد شد. :)

ضمنآ در آینده مطالب تکمیلی هر عنوان از کلاسها ، جداگانه میتواند اضافه شود، پس دیدن هرازچندگاهی مطالب
قبلی خالی از لطف نخواهد بود.

 

درس دوم. ترسیم دقیق تر

اشتباهی که اکثرآ من توی تمرین بچه ها و کاراشون میبینم اینه که معمولآ تمام مسائل پرسپکتیوی
پایه رو خوب رعایت میکنند ، اما متاسفانه هنگامی که میخواهند یک یا تمامی چرخهای خودرو را ترسیم
کنند، الا بختکی و بدون مربع محاطی اقدام به ترسیم یک بیضی میکنند که گاهآ این بیضی یا باریک
است و یا پهن. بهترین کار اینه که مربع بندینگ باکس یا مربع محاطی اون رو ترسیم کنند و بهد از اون
اقدام به رسم بیضی دورتادور رینگ و لاستیک بکنند. به این صورت تصویر زیر. معمولآ در پرسپکتیو هایی
که دید بیشتری از بالا داریم ، محور بیضی ما عمود بر سطح زمین نیست و یکمی مایل تره.

بیضی ترکیبی از دو کمان بزرگ و دو  کمان کوچکه که محور اون زاویه کوچک لوزی محاطی به زاویه دیگر
کوچک مرتبط میشه. مثل تصویر بالا.
برای درک بهتر این محور یکبار دیگه عکس درس قبل رو تکرار میکنم و کاربرد محور ماژور اینجا بیشتر مشخص
میشه.

این تصویر هم گویای پرسپکتیو خودرو در زوایای مختلفه و امیدوارم تصویرها گویای تمام مطالب باشند.
در این تصویر زیر شما میتونید با انتقال بلوپرینت بر روی هر سطح از خودرو یا بهتر بگوییم ، مکعب محاطی گرداگرد
خودرو ، و انتقال نقاط فصل مشترک در دو نما با استفاده از نقطه گریزهای پرسپکتیو ، به نقاط صحیح اونها
در اون پرسپکتیو پی ببرید.


حال شما با ترسیم مکعبهایی با زاویه دیدهای مختلف هم سطح زمین Ground Level و ارتفاع متوسط Mid Level
و ارتفاع بلند High Level Perspective دیدهای مختلفی از یک خودرو داشته باشید و این تمرین رو با یک مدل طرح
موجود و یا طرح تخیلی انجام بدهید :

تمرین بالا رو هم با زاویه های دیگه و پرسپکتیو یک و دو نقطه ای دیگر هم میتونید تکرار کنید.

برای ترسیم بیضی های دیگر که در یک محور هستند و ولی سطح اونها متغیره و جلو عقبند به روش زیر استفاده کنید:


به این صورت که مرکز آکس و محور چرخ شما یکیست اما دایره های رینگ شما عقب و جلو میشود. مانند تصویر زیر:

حال اگه از مبحث بیضی و دایره چرخ ها کمی دور بشویم و کلی تر نگاه کنیم گاهآ دوستان تناسبات کلی خورو را فراموش
میکنند و یا خودروی آنها خیلی دراز و کشیده میشه و یا خیلی کوتاه و به اصطلاح کپل میشه و نمونه اون رو در زیر آوردم
تا متوجه شوید که چگونه رعایت تناسبات طلایی در خودرو میتونه باعث ترسیم بهتر و معقولانه تر کار شما بشه.
در اینجا یکنفر با عدم دقت در پرسپکتیو ، اقلب عناصر خودرو را بدون نتاسب ترسیم کرده و درجای خودش قرار نداده . تصویر
کاملآ گویاست، ببینید که با کمی دقت و حوصله میشه چقدر کار رو بهتر ارائه کرد:


در تصویر زیر هم شما تفاوت کار در صرف وقت برای بدست آمدن طرح اولیه از اسکیس سریع
گرفته و با تحمل وقت بیشتر و توجه در دیتایل ها و جزئیات دیگر میتونید به  طرح پخته تری برسید.

اینبار میخواهیم سراغ انعکاسات محیط بر روی بدنه خودرو بریم و یک سری اصول اولیه رو
تمرین کنیم. برای شروع ما یک تانکر حمل سوخت رو با جنسیت کروم در نظر میگیریم که
انعکاسی مانند آینه دارد و تاثیراتی که از انعکاس محیط بر روی آن میبینیم بسته به فرم گرد
و محدب اون میتونه به این صورت باشه :

معمولآ ما انعکاس یک بیابان رو روی کارمون میندازیم که شامل انعکاس آسمان با سایه آن
بسته به موقعیت خورشید و سایه های اونه و دیگری انعکاس زمینه که میتونه بسته به وقت
غروب و یا طلوع خورشید به سمت ما و یا برعکس تیره باشه. و مابین این دو انعکاس و افق
را داریم که اتفاقات دوردست و کوههای ما در نقاط دوردست است و بسته به گرد و محدب
بودن فرممون میتونه باریک باشه و یا در نما های تخط سطح بیشتری از اتفاقات دورتادورمون
رو در اون داشته باشیم.


در عکس پایین سمت چپ ما انواع مقطع از کنار ماشین رو نشون میدیم که هرچه لبه آن نوک
تیز و یا گرد باشد و حالت دوکی داشته باشد ، ما انعکاس افق باریکتری در نمای بغل و یا
پرسپکتیو خواهیم داشت و برعکس آن هم حرچه نمای بغل ما در مقطع تخت تر باشد ، بالاطبع
انعکاس افق ما هم در این فرمها پهنتر و به فرمهای طبیعی نزدیکتر خواهد بود. حال با در نظر
گرفتن این قانین ما عکس سمت راست را که یک خودروی اسپرت با انعکاس بالا به اینصورت
ترسیم میکنیم.

همیشه سعی کنیم ، تصور درستی از نوع نور ، جهت نور و انعکاسهای آن داشته باشیم مثال زیر
نمونه ای از ترسیم یک خودرو با در نظر گرفتن جهت نور و نعکاس نور بر روی زمین و همینطور انعکاس
نور محیطی یا آسمان است که تاثیر خود را بر شیعی مانند این اتومبیل به این صورت نشان میدهد و
جهت سایه بر روی زمین هم تابعی از جهت نور و جای قرار گیری منبع نور است . عکس زیر :


به تصویر پایین توجه کنید: در بالای تصویر مثالی هت 3 جنسیت با سه نوع انعکاس نوری دیده میشه
و ما باید بدونیم که در بعضی از قطعات مانند قطعات پلاستیکی و لاستیکی ، ما کمترین انعکاس نور
خورشید را داریم که مثال آن در سمت راست برای یک قطعه لاستیکی آمده است و در سمت چپ هم
ما یک قطعه فلزی را داریم که بیشترین انعکاس نور و محیط اطراف را در رنگهای متالیک تیره ماشینها
داریم. همینطور شیشه دودی خودرو ها مثال دیگریست که بیشترین انعکاس نور محیط ، گاهآ بیشتر
از بدنه در آن مشاهده میشود. پس دقت کنیم که در ترسیم هایمان مقدار انعکاس را در هر قسمت از
خودرو تحت کنترل داشته باشیم  تا به تصویری طبیعی تر و معقول تر در ترسیمات داشته باشیم.
 برای بهتر تشخیط دادن فرمهای بالایی خودرو هم معمولآ ، انعکاس یک دیوار فرضی را بر روی نیمی
از سطوح رویی و بالایی خودرو می آوریم تا حجمهای ماشین خودشون رو بهتر نشان بدهند.

 

با در نظر گرفتن مطالب قبلی باید توجه داشته باشیم که بسته به میزان برآمدگی سطوح
و حجمها ؛ ما انعکاسهایی را از محیط اطراف ، یعنی آسمان ، افق و زمین خواهیم داشت
که نسبت به مات بودن و یا براق بودن فرممان ، تاثیرات آن را بر روی طرحمان میباستی به
درستی و با منطق ترسیم کنیم. اینجاست که معنای واژه خوب دیدن معلوم میشود . شما
بعد از تجربه کردن این حالت ، دیگر انعکاس محیط بر روی بدنه اتومبیل در هر لحظه برایتان
معنی دیگری پیدا خواهد کرد و با دقت بیشتری پیرامون خود را مشاهده میکنید.
عکس زیر مثال دیگریست که قیمتی از بدنه را نشان میدهد که در سه حالت مختلف ، بسته
به فرم آن انعکاس افق را بر روی آن ترسیم میکنیم. در جایی که فرم ساده است و بدون دست
انداز بر روی بدنه میباشد ما یک افق خاص را داریم ، این قانون در جایی که حجم ما موج
بیشتر و یک پله و یا دست انداز بیشتری دارد ، آنموقع تعداد انعکاسات افق ما از یک به دو عدد
تغییر خواهد کرد.

حال با این مثال ها شما درک بهتری از فرم و انعکاسهای محیط بر روی آن خواهید داشت.
حجمهای کلی از ماشین ترسیم کنید و با دقت و منطق ، انعکاس افق را بر روی آن نشان دهید.
خطوط Guide Lines افقی و عمودی رسم شده بر روی پیکره طرح شما کمک ماثری برای نشان
دادن حجم کلی شکل مورد نظر شما خواهند کرد و در آینده در حد معقول از آن غافل نشوید.
این مثال ها را هم برای درک بهتر از کارتون آورده ام تا راهنمایی برای شما باشد:




 

تصاویر بالا از سایت www.speedanddesign.net گرفته شده اند و توسط اعضایی با نام های Kakapoopi و Kev-man ترسیم شده است با تشکر از این عزیزان.

تصاویر بالا از سایت www.speedanddesign.net گرفته شده اند و توسط عضوی به نام jmecmore که در آرت سنتر کالیفورنیا مشغول تحصیل میباشد ترسیم شده است.
تصویر وسط توسط شخصی بنام DP-Design در همان سایت آپلود شده است. با تشکر از زحمات این عزیزان.

تصاویر بالا از سایت www.speedanddesign.net گرفته شده اند و توسط عضوی به نام jmecmore که در آرت سنتر کالیفورنیا مشغول تحصیل میباشد ترسیم شده است.

:: نوشته شده توسط مدیریت بلاگ در سه شنبه شانزدهم مرداد 1386 و ساعت 17:59


مطالب پیشین

:: دی وی دی جدید طراحی خودرو - از اسکچ مدادی تا رندرینگ میکس مدیا
:: طرح برنده در مسابقه طراحی خودروی سایپا اسفند ماه 1390
:: آخرین کارهای من
:: کلاسهای ویژه تابستانی برای علاقمندان به طراحی خودرو (خصوصی)
:: بنتلی امپایر - نسل نوین خودرو های لاکچری
:: بانک دی وی دی های جدید طراحی دو
:: بانک دی وی دی های جدید طراحی یک
:: سایت تحت فلش فرزاد برخورداری
:: گزارش نمایشگاه از تصور تا واقعیت 2
:: جديدترين كارهاي طراحي خودروي بنده....
:: نمايشگاه از تصور تا واقعيت - 29 فروردین لغایت 3 اردیبهشت 1388
:: رندرینگ معماری
:: رندرینگ یک لندرور با مدیای مارکر و گچ پاستل
:: رندرینگ از نمای عقب خودرو بوسیله مارکر و پاستل
:: رندرینگ معماری با مارکر
:: رندرینگ یک میز مخصوص سیستم صوتی و تصویری
:: رندرینگ Hidden Sketch یکی از کارامد ترین سریع ترین روشهای ارائه طرح
:: رندرینگ برای استایل رنو توینگو
:: ایده نوین برای خودروی کوچک شهری
:: 7 قانون طلایی در طراحی خودرو های سدان با اتاق اندازه متوسط


»» درباره




این وبلاگ توسط فرزاد برخورداری طراح آرشیتکت و طراح صنعتی برای شما علاقه مندان احداث گردیده.این بلاگ در نظر دارد که شما را با کارهای این طراح آگاه سازد.
همچنین اطلاع رسانی های غیر حضوری به دانشجویان عزیز توسط همین وبلاگ صورت می گیرد.ما را با نظرات خود در بهبود این بلاگ یاری نمایید.

barkhordary_design@yahoo.com


»» نویسنده

مدیریت بلاگ
پوریا حسین زاده

لوگوی ما

وبلاگ فرزاد برخورداری


»» جستجو



»» پیوند های روزانه
دنیای عکس اتومبیل
آموزش آنلاين نرم افزار Rhino
آموزش راینو
کافه دیزاین - جایی برای هنرمندان جوان
سایت معرفی طراحان خودروی ایران و جهان
Car Design News سایت خبری طراحی اتومبیل
فروم طراحان صنعتی
CCSCAD
Art Center College of Design and Art-California-Pasadena
Red Dot یکی از بزرگترین جشنواره و مرکز طراحی در جهان

تمام لینکها



صفحه اصلي | پست الکترونيک | اضافه به علاقه مندي ها | ذخیره صفحه | طراح قالب

Powered By blogfa.com Copyright © 2009 by barkhordary
Design By : wWw.Theme-Designer.Com